דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קבלת כסף ממשפחה לרכישת דירה מתנה או הלוואה 

מאת    [ 14/11/2010 ]

מילים במאמר: 511   [ נצפה 3962 פעמים ]

בימים אלו ניתן פסק דינו של ועדת ערר בעניין נדב מועלם (ו"ע 16810-04-10) (להלן: "העורר"). הסוגיה המשפטיות הנדונה בפסק הדין, האם כספים שקיבל העורר מאביו לשם קניית דירה היו בגדר הלוואה או מתנה, לעניין הפטור ממס שבח. ע"פ הוראות סעיף 49 ב' לחוק מיסוי מקרקעין (להלן: "החוק"), ובהתייחס להוראות סעיף 49ו לחוק המסייגים את הפטור ממכירת דירת מגורים אשר נתקבלה במתנה (או נתקבל 50% ממחיר רכישת הדירה במתנה)  מהורה.

עובדות המקרה:

העורר רכש ב- 2/09 דירה בחיפה במחיר 270,000 ש"ח.  מימון רכישת הדירה נעשה על ידי הון עצמי בסך של 100,000 ש"ח והיתרה בסך 170,000 ש"ח מהלוואה שקיבל מאביו.

כעבור 4 חודשים, משהסתבר לעורר כי הוצאות שיפוץ הדירה עלו בסכום ניכר על הערכתו, מכר העורר את הדירה תמורת סך של 525,000 שקלים!!!, וביקש פטור ממס שבח בהסתמך על סעיף 49 ב' לחוק. 3 חודשים לאחר המכירה, החזיר המערער לאביו סך של 70,000 ש"ח כפירעון חלקי של ההלוואה. עוד נציין, כי לא נערך בין העורר ואביו מסמך כלשהו המעיד על קבלת ההלוואה ותנאי ההחזר שלה.

לעמדת המשיב, מימון רכישת הדירה על ידי הבן, מקורו במתנה שקיבל מאביו ולא בהלוואה מהאב, ולכן חל לגביו סעיף 49 ו' לחוק השולל מתן פטור ממס שבח במכירת דירת מגורים שהמוכר קיבל במתנה .

ביהמ"ש דחה את טענת המשיב וקבע:

"בעניינו לא הוכחה בפנינו על יד המשיב "ראשית ראיה" לביסוס טענתו. עדותו של העורר עשתה עלינו רושם מהימן. מתן הלוואה מבוסס על האמון שרוכש אדם לזולתו, ביחסים בתוך המשפחה אין מקום לצפות לאותה רמת פירוט כמו ביחסים עסקיים בין זרים. הנוהג שבעולם הוא שקיים בדרך כלל אמון בין הורים לילדיהם. העורר החזיר לאביו 70,000 ש"ח כפירעון חלקי של ההלוואה ובכך חיזוק למסקנה כי המדובר בהלוואה" (הדגשה שלנו - א.א.ח).

מפס"ד עולה כי במצבים חריגים, בעיקר בהלוואות שניתנו בין בני משפחה, על סמך אמון ולא על סמך יחסים עסקיים גרידא, ניתן יהיה לקבל את הנטען - כהלוואות, גם אם ההלוואה אינה מגובה בהסכם. השלכות מעשיות בעניין זה אנו רואים רבות בעניין שומות ופסקי דין בעניין "הפרשי הון". נדגיש והדבר ידוע, כי עמדתה העקבית של רשות המיסים, המסתמכת על הפסיקה, הינה שיש לגבות מתן הלוואות בהסכמים ובמיוחד כאשר מדובר ביחסים מיוחדים. לעמדתנו, במתן/קבלת הלוואה, מומלץ תמיד לגבותה בהסכם המסדיר תנאיה.

יוער כי, למרות קביעת ועדת הערר ובלי קשר להיות העסקה פטורה או חייבת במיסוי מקרקעין,  עלול פקיד השומה לסווג את העסקה כעסקת אקראי בעלת אופי מסחרי, החייבת במס הכנסה פירותי  (ראו הלכת עמי חזן), זאת לאור הזמן הקצר שבין רכישת הדירה ומכירתה ולאור הרווח העצום, ביחס למחיר הרכישה שהושג, שכן בתוך ארבע חודשים רכש העורר את הדירה ומכר אותה ברווח של יותר מ-100%.

   רו"ח רונית בר




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב